Zakładanie własnej działalności gospodarczej

Założenie własnej działalności gospodarczej to (nawet jak na polskie warunki) dosyć prosta sprawa.

Chcąc założyć firmę – musimy odwiedzić jedynie kilka urzędów a proces powołania firmy do życia trwa zwykle nie dłużej niż miesiąc. Oczywiście możemy założyć specyficzną działalność gospodarczą, na prowadzenie której będziemy potrzebowali dodatkowych uprawnień. Przykładowo – może być to powołane biuro rachunkowe w Warszawie. Do prowadzenia tego typu działalności są wymagane dodatkowe uprawnienia i kursy, które można nabyć np. podczas egzaminu w Ministerstwie Finansów. Poniżej przedstawiamy listę punktów obowiązkowych przy zakładaniu własnej działalności gospodarczej (mówimy tu o zwykłej firmie, nie wymagającej dodatkowych uprawnień).

1. Pomysł – żadna działalność gospodarcza nie „wypali” jeśli nie będziemy mieć dobrego pomysłu na biznes. Musimy wejść w rynek najlepiej niszowy, w którym jednocześnie dobrze się poruszamy. Najlepiej, jeśli będzie to branża związana z naszymi zainteresowaniami – wtedy z prowadzonej działalności będziemy czerpać również przyjemność!
2. Biznesplan – warto stworzyć dokument, w którym opiszemy jaki będzie profil naszej działalności, jakie przewidujemy koszty i skąd chcemy czerpać pieniądze na finansowanie działalności firmy. Biznesplan jest pierwszym krokiem, pozwalającym krytycznie spojrzeć na nasze plany.
3. Złożenie wniosku CEIDG- 1 – jest on konieczny od roku 2011, gdyż właśnie wtedy weszły w życie przepisy odnośnie tzw. „rejestracji firmy w jednym okienku”. Złożenie wniosku może odbyć się na dwa sposoby – tradycyjnie jak i przez internet. W tym drugim przypadku będzie nam potrzebny podpis elektroniczny. Pamiętajmy, że złożenie wniosku nie zwalania nas z obowiązku odwiedzenie niektórych urzędów.
4. ZUS – w terminie 7 dni od założenia firmy musimy zgłosić się do ubezpieczenia w ZUS. Wniosek CEIDG-1 przesyła do ZUS wyłączeni informację o tym, że powstała właśnie nowa firma.
5. Urząd Statystyczny – jest konieczny w celu nadania numeru REGON. Wniosek CEIDG-1 jest automatycznie przesyłany do Urzędu Statystycznego – nie musimy go odwiedzać. Procedurę nadania nam numeru REGON możemy sprawdzić na stronie CEIDG.
6. Urząd Skarbowy – we wniosku CEIDG-1 zaznaczamy odpowiednie informacje dotyczące sposobu opłacania podatków. Informacje na ten temat są automatycznie przesyłane do Urzędu Skarbowego. Nie musimy więc fizycznie się tam pojawić – chyba że zdecydowaliśmy się zostać podatnikami podatku VAT. W tym celu musimy pobrać z US dokument VAT-R i uiścić opłatę 170 PLN
7. Rachunek bankowy – jeśli chcemy prowadzić firmę, musimy mieć przypisany do niej rachunek bankowy. Nie musi być to rachunek wyłącznie firmowy – może być on połączony z naszym prywatnym rachunkiem.
8. Pieczątka firmowa – nie jest obowiązkowa, lecz pamiętajmy że przyda nam się ona przy np. ręcznym wypełnianiu faktur.

Powyższe kroki to tylko początek naszej działalności gospodarczej. Na szczęście, na samym początku nie jesteśmy obarczeni dodatkowymi opłatami – jedynym kosztem jaki ponosimy będzie w tym wypadku wspomniane 170 złotych w Urzędzie Skarbowym.